کد مطلب:33569 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:96
ایاكم و الجدال فانه یورث الشك (بحارالانوار، ج 10 ص 94) از جدال و مشاجره بپرهیزید كه مورث شك است. و همه می دانیم كه فلسفه دار مشاجرات است. لذا آن «خیر كثیر» كه وصف حكمت است، وصف فلسفه به معنای متداول و رایج آن نیست. این فلسفه نیز از جنس متاع قلیل این عالم است- عالمی كه ما در آن غوطه وریم و به [صفحه 142] دلیل بودن و زیستن در این جهان به متاع قلیل آن نیز، محتاجیم.
اگر این ملاك در نظر باشد، هیچ یك از علوم آدمیان از جنس نعمتهای آن جهانی نیستند- مگر پاره ای از یقینها كه برای صاحبان یقین حاصل می آید و به آنها تمكین، سكینه، وقار و آرامش می بخشد. این آرامش دشمن هر گونه رقابت و مخاصمتی است. گذشته از این هر آنچه بر سرش نزاع می رود، معلوم می شود كه از آن نمی توان یقین جست و در آنجا نمی توان به نعمتهای اخروی چنگ زد.
صفحه 142.